Flottningen pågick från före 1919 och fram till 1957. I januari 1968 avlystes den allmänna flottleden.
Flottningen utefter Vitån inleddes före 1919 och pågick fram till 1957. Flottleden, enligt styrelseberättelsen 1923, började vid en punkt mitt för Njallats och slutade i havet. Även biflödet Kvarnån ingick i leden.
Några händelser under verksamhetsårenI Norrbottens-Kuriren år 1919 kunde man läsa att flottningen i Vitån har i vår utgjorts mest av kolved, som nedflottats från Njallats till Avafors. Där ska virket uppdragas på land för att instundande vinter undergå kolningsprocedur. I samma vattendrag ha förut framflottats 5-6 000 timmer från Vitåfjärden till Jämtösund tillhörande en firma i Västerås samt 8 000 järnvägsslipers tillhöriga konsul Th. Åkerström i Kalix.
År 1934 skadades eller helt förstördes ett flertal flottledsbyggnader av en häftig vårflod och därför ställdes flottningen in helt det året. Med tanke på att flottningen skulle vara stor året därpå lät styrelsen reparera byggnaderna.
År 1937 beslutade Vitåns flottningsförening att höja timlönen med 3 öre och då skulle lönen bli 75 öre, vilket skulle vara lika med den i kringliggande vattendrag.
Flottningen upphörSista året som flottningen pågick, 1957, påbörjades den nedanför Avafors den 3 juni och avslutades vid sorteringsmagasinet den 6 juni. Sorteringen började den 7 juni och avslutades den 14 juni, då allt virke var utsorterat. Den 26 januari 1968 avlystes den allmänna flottleden i Vitån.